Připravili jsme slovník nejčastější pojmů v e-mail marketingu a systému Mail Komplet, na které se nás ptáte. Pokud nenajdete to, co hledáte, nebojte se zeptat, budeme rádi, když nám pomůžete slovník rozšiřovat.
A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J| K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z
A
- A/B testovanie
- Jedná sa o marketingovú metódu spočívajúcu v testovaní určitej kampane. Táto kampaň má niekoľko testovacích variant, ktoré sa môžu líšiť napr. v predmete, mene odosielateľa, čase rozosielania. Varianta A kampane je zaslaná prvej polovici adresátov, varianta B polovici druhej. Sledujeme, ktorá varianta je úspešnejšia a ktoré prvky úspešnosť ovplyvnili.
- Anti-spamová previerka
- Pred odoslaním kampane z nášho systému Mail Komplet môžete preveriť váš e-mail pomocou tzv. anti-spamovej previerky a eliminovať negatívne prvky, kvôli ktorým môžu niektorí e-mailoví klienti klasifikovať váš e-mail ako SPAM.
- API
- Application programming interface. Ide o cestu, ako prepojiť webovú aplikáciu s inou aplikáciou (napr. jadro Mail Kompletu s vašou aplikáciou), následne odpadá nutnosť prihlasovania z webového rozhrania, pretože užívate vlastné rozhranie.
B
- Bounce
- Jedná sa o nedoručené e-maily. Rozlišujeme tvrdé chyby (Hard bounce rate), kedy dôvodom nedoručenia e-mailu je neexistencia adresy a mäkké chyby (tzv. Soft bounce rate). U Soft bounce nedoručenie e-mailu pozostáva v odmietnutí napr. z dôvodu preplnenej kapacity schránky.
- Bounce rate
- Značí podiel nedoručených e-mailov.
- Black list
- Zoznam špecifických e-mailov alebo IP adries blokovaných poskytovateľom e-mailovej schránky alebo spamovým filtrom.
C
- Click through rate (CTR)
- Podiel emailov, u ktorých došlo k prekliku cez odkaz.
- Ako sa meria miera prekliknutia?
- CSV
- Jednoduchý textový formát dokumentu, ktorý je zložený z riadkov, ako oddeľovač slúži čiarka (,) či iné znaky (napríklad bodkočiarka, tabulátor). Vďaka svojej jednoduchosti sa používa pre výmenu informácií medzi rôznymi systémami (tu napríklad k prenosu kontaktov do systému Mail Komplet).
- CTA
- Call to action - po slovensky výzva k akcii. Ide o spôsob, ako podporiť užívateľa k okamžitej reakcii - napríklad "nakúpte ihneď so zľavou", "navštívte našu predajňu". CTA môže mať podobu tlačidla, baneru, grafického zobrazenia alebo čistého textu. Cieľom CTA je konverzácia.
D
- DKIM
- DomainKeys Identified Mail je nástroj podporujúci detekciu podvrhnutých e-mailov. Jedná sa o formu elektronického podpisu, kedy je k odchádzajúcemu e-mailu pridaná hlavička s privátnou časťou kľúča a do txt záznamu DNS domény zapísaná verejná časť kľúča. Príjemca e-mailu pomocou verejnej časti v txt DNS overí platnosť podpisu. Vďaka DKIM je teda možné poznať, že bol e-mail odoslaný skutočne z odosielateľovej domény, že nebol nijako modifikovaný. Navyše je e-mail zvýhodnený spamfiltrom ako overený, teda je výrazne nižšia pravdepodobnosť, že skončí v spame.
- DNS
- Domain Name System. Jedná sa o hierarchicky usporiadaný systém doménových mien. Realizuje sa cez DNS servery. Slúži pre prevod doménových adries na IP adresy.
- Doménový směrovač
- Umožňuje merať a vyhodnocovať požadované reakcie užívateľov (napr. počet otvorených e-mailov, monitoring preklikov, počet odhlásení z odberu newslettra atď.) Viac sa dočítate v našom článku K čomu slúžia doménové smerovače?
- Double Opt-in
- Dvojité potvrdenie. Po zadaní e-mailu do formulára na webe dostane užívateľ potvrdzujúci e-mail. Až po jeho potvrdení je zaradený do zoznamu. Dnes je to najpreferovanejšia možnosť.
E
- Editor
- Nástroj pre úpravu textu. Mail Komplet ponúka intuitívny Šikovný drag and drop editor a WYSIWYG editor. V oboch editoroch tvoríte, upravujete a navrhujete obsah svojich kampaní, s tým rozdielom, že Šikovný drag and drop editor je užívateľsky veľmi prívetivý a jednoduchý, prácu v ňom zvládne aj úplný začiatočník. Za niekoľko minút môžete mať vytvorený svoj prvý newsletter. K práci v WYSIWYG editore sú potrebné aspoň základné znalosti HTML. Naše editory si môžete rovno VYSKÚŠAŤ.
- E-mailový klient (poštovní klient)
- Je počítačový program, ktorý slúži k prijímaniu, odosielaniu a správe elektronickej pošty (e-mailov). Medzi najznámejšie patrí napr. MS Outlook a Thunderbird.
- E-mailingový nástroj
- Nástroj pre rozosielanie hromadnej pošty, alebo aplikácie pre e-mail marketing. Unikátne aplikácie,
ako napr. Mail Komplet, špeciálne vyvinutý pre potreby rozosielania veľkých objemov e-mailov. Spĺňa požiadavky na veľkokapacitné rozosielanie dát, hromadnú prácu s kontaktmi a spätnú analýzu dát.
H
- HTML
- Jazyk, v ktorom sa odosielajú e-maily a ktoré vedia e-mailoví klienti zobraziť. Na rozdiel od jednoduchého textu umožňuje formátovanie textu, vkladanie obrázkov a tabuliek do e-mailu.
- Ako na kódovanie HTML e-maiov?
I
- IMAP (Internet Message Access Protocol)
- Internetový protokol pre vzdialený prístup k e-mailovej schránke prostredníctvom e-mailového klienta.
K
- Konverze
- Zmena adresáta e-mailu (respektíve obecne užívateľa internetu, návštevníka webových stránok a podobne) na zákazníka.
- Kredit
- Počet kreditov = počet e-mailov, ktoré máte k dispozícii. V systéme Mail Komplet rozlišujeme paušálny a jednorazový platobný model.
L
- Landing Page
- Cieľová stránka, na ktorú prejde príjemca e-mailu po kliknutí na odkaz.
O
- Obchodné oznámenie
- Pod tento pojem zahrňujeme všetky formy oznámenia, ktoré sú určené k priamej či nepriamej podpore tovaru, služieb, prípadne image danej spoločnosti, osoby, podniku.
- Oneskorené rozosielanie
- Umožňuje naplánovať rozoslanie vašej kampane (prípadne viac kampaní) na požadovaný dátum. Zároveň môžete nastaviť opakované rozosielanie.
- Open rate
- Podiel doručených a otvorených emailov.
- Ako sa meria miera otvorenia?
P
- Podmienené akcie
- Efektívny spôsob, ako ušetriť čas vám aj potenciálnym zákazníkom. Využíva sa napr. pre automatické odoslanie poďakovania po prihlásení k odberu newsletterov a ďalšie akcie.
- POP (Post Office Protocol)
- Internetový protokol, ktorý sa používa pre sťahovanie emailových správ zo vzdialeného serveru na klienta.
- Preview text
- V doslovnom preklade znamená náhľad textu. Je nutné ho vnímať ako druhý riadok predmetu e-mailu. Ukazuje sa v inboxe hneď za predmetom, môže ho teda výborne podporiť. V editoroch Mail Komplet ho nájdete hneď na prvom riadku newslettera vľavo, ako pole "Sem vložte sumarizáciu newslettera".
- Prostý/jednoduchý text
- Využíva sa ako alternatíva e-mailu v HTML a nájde využitie v prípade, že e-mailový klient nevie zobraziť HTML formát alebo ho z nejakého dôvodu blokuje. Existencia jednoduchého textu je tiež nevyhnutná preto, aby nebol e-mail vyhodnotený ako SPAM.
S
- Single Opt-in
- Jednoduché potvrdenie. Po zadaní e-mailu do formulára na webe je užívateľ okamžite zaradený do zoznamu. Je tu väčšie riziko zadania nesprávneho e-mailu.
- SMTP
- Internetový protokol určený pre prenos správ elektronickej pošty (e-mailov).
- Souhlas se zasíláním obchodních sdělení
- Prejav vôle adresáta, že na jeho adresu môže určitá osoba zasielať obchodné oznámenia. Môžete ho získať napr. z webového formulára, cez ktorý sa adresát prihlási k odberu, telefonicky, na obchodnej schôdzke a podobne. Obchodné informácie môžeme zaslať aj na adresy osôb, ktorým sme v minulosti poskytli svoje služby alebo produkty.
- Zhrnutie vyššie vychádza zo Zákona č. 351/2011 Z. z.o elektronických komunikáciách.
- SPAM - rozosielanie nevyžiadanej pošty
- Nevyžiadaná informácia je rozoslaná bez súhlasu príjemcu (súhlas môžete získať cez webový formulár, pri osobnej komunikácii, v obchodnom styku...). Získanie tohto súhlasu ukladá zákon.
- Naša anti-spamová politika.
- SPF
- Skratka pre „Sender Policy Framework“ je DNS záznam, ktorý umožňuje určiť, či môžete odosielať poštu z daného serveru. SPF slúži ako ochrana proti SPAMU. Viac sa dočítate v našom článku Ako nastaviť SPF záznamy?
- Šablóna e-mailu
- Je pripravená vo formáte HTML a dáva vášmu e-mailu požadovanú štruktúru. Pre firemnú komunikáciu je vhodné používať jednotnú korporátnu šablónu a budovať tak svoju značku. Ukážky šablón.
U
- Undelivereds
- Nedoručené emaily (bounce). Nenájdeme ich v zložke Odhlásení príjemcovia.
W
- Webmail - e-mail zdarma
- Patrí medzi najstaršie a najvyužívanejšie služby každého väčšieho portálu. V dnešnej dobe ponúka mimo prijímania a odosielania pošty aj veľa doplnkových služieb ako kalendár, poznámky, atď.
- Welcome e-mail
- Uvítací e-mail alebo séria e-mailov, ktoré prídu zákazníkovi po prihlásení sa k odberu newslettera.
- Whitelist
- Zoznam e-mailov alebo IP adries, ktoré sú potvrdené ako platní odosielatelia. Odosielateľ, ktorý je na whiteliste, má zaručené doručenie jeho e-mailu.
- WYSIWYG
- Je akronym anglickej vety „What you see is what you get“, po slovensky „čo vidíš, to dostaneš“. Jedná sa o editor, ktorý umožňuje vytváranie HTML kódu bez znalosti programovania. Nami formátovaný textový obsah sa sám prekonvertuje do HTML kódu. Ako pracovať s WYSIWYG editorom?
X
- XML feed
- Jednoduchý dátový súbor, slúžiaci k prepojeniu porovnávačov cien, ako je Heureka.cz alebo Zbozi.cz, priamo s našim systémom. Veľmi jednoducho a automaticky tak importujete Vaše produkty priamo do pripravovaných kampaní. Ako na to?
Z
- ZIP súbor
- ZIP je formát, ktorý slúži pre kompresiu či archiváciu dát. ZIP súbor obsahuje teda jeden či viac komprimovaných súborov, čím redukujeme veľkosť uložených dát.